קידום אתרים בבקעת אונו
פרסום וקידום אורגני הוא קרוב להכרח כיום. כאשר רשת האינטרנט צברה כבר ותק של שני עשורים כמעט בשימוש המוני, ניתן לראות בה שיקוף אמיתי של המציאות החיצונית לה; כל אירוע משאיר בה עדות, ואפילו דיאלוגים וקשרים חברתיים ניתנים לזיהוי פשוט. מרבית הידע האנושי ותוצרי התרבות שנצברו לאורך השנים נסרק ומוצג בה כעת, כל תוכן אינפורמטיבי ורוחני כמעט נוכח בה, והיא הבמה הרלוונטית והאפקטיבית ביותר עבור כל מי שמעוניין לפרסם ולהביא דבר מה לידיעת כלל הציבור. כאשר כמעט כל מה שנכתב ונוצר כעת מוצא דרכו לאינטרנט, נפח המידע העצום דורש סיווג, מיון והירארכיה הגיונית כלשהי, כזו שתאפשר גם לאדם הפשוט למצוא את דרכו ואת התוכן המבוקש למטרותיו. לתפקיד קריטי זה משמש בעיקר מנוע החיפוש של גוגל על כל נגזרותיו - כלי הבקרה, האנליזה והשירותים שהוא מציע גם לגולש הפשוט וגם לבעלי המקצועות הדיגיטליים. רובם המוחלט של החיפושים מתבצע כיום בעזרת גוגל, ועל כן גם זוהי זירת ההתנהלות העיקרית כאשר המדובר בקידום אתרים אורגני. מהות ושאיפת הפעילות המקצועית היא השפעה על תוצאות החיפוש של גוגל, בניסיון לשפר את מעמד האתרים והשירותים המבוקשים. לשם כך נעשה שימוש במכלול עשיר של כלים טכניים, שמטרתם היא ניתוח וניטור פעילות האתר והגולשים בו מול המדידים השונים של מנועי החיפוש. בעזרתם של אלה לא ניתן אמנם לשנות את סדר הערכים וההעדפות של גוגל, אבל ניתן להתאים את הפעילות אליהם באופן מדוייק יותר, וכך לרכוש דירוג גבוה יותר, לטפס בתוצאות החיפוש ולזכות בחשיפה גוברת ומועדפת מול הגולשים. לעומת פרסומות או קידום ברשתות חברתיות, הפרסום דרך מנוע החיפוש חושף את הגולש לתוכן שאותו אכן ביקש למצוא ולאתר, זאת להבדיל ממידע או הצעות מסחריות שצצו אקראית לנגד עיניו. משמעות הדבר היא תועלת גדולה בהרבה; התוצאות המוגשות לו הן מענה ישיר לפרטים שביקש, על כן חשיבותם מבחינתו גבוהה פי כמה מאשר פרסומת מרגיזה שצצה בחשבון הפייסבוק שלו למשל. בסיס התוצאות של גוגל נקבע כמובן בראש ובראשונה לפי התוכן המבוקש, והתאמתו לשאלות הגולש, אולם גם את אותו מידע ניתן להתאים באופן מדויק כמענה חד יותר לתשובות הגלומות בו, את הדפים עצמם ניתן להגיש באופן עשיר, מסודר ואסתטי יותר, וגם את מבנה האתר והקוד שמאחוריו אפשר לסדר באופן הולם יותר לסטנדרטים אותם גוגל מבקש לעודד. כל אלה יכולים במשותף לגרום לשינוי משמעותי לטובה בהתאמת האתר למנוע החיפוש, וכך להעניק לו יתרון משמעותי ולהעפיל לראש רשימת התוצאות – מעל מתחריו הרבים.
מה נדרש ללימודי קידום אתרים
אין תנאי קבלה מאתגרים במיוחד ללימודי SEO. כמובן שנדרשת יכולת בסיסית באנגלית ובהפעלה מיומנת של המחשב, האינטרנט, תוכנות ומספר אפליקציות בסיסיות, אבל לא יותר מכך. עבור מי שבקיאים גם בבניית אתרים יהיו הלימודים פשוטים הרבה יותר, אך זהו בהחלט אינו הכרח או דרישת סף בשום קורס. קידום אורגני הוא מקצוע דינמי מאוד וגם חדש יחסית, ואלו בעצם הסיבות העיקריות מדוע איננו מפוקח או מתוקנן אקדמית עדיין. אין בו הסמכה רשמית, כללית או מקובלת, והתעודות שניתנות בסוף הכשרה בו הן מטעם ועל אחריות מוסד הלימודים. דבר זה מצריך מצד המתעניינים בחינה מדוקדקת של האפשרויות המוצעות להם. אופציה מומלצת היא פשוט להתייעץ עם מי שכבר בקי בתחום, שכן מי שאינו מתמצא בו מספיק, יתקשה בדרך כלל לזהות את הצרכים המקצועיים הנדרשים, ולדעת אם הם באמת נוכחים בסילבוס.
מה לומדים בקורס
מספר אשכולות ידע קבועים נוכחים בכל תוכניות הלימוד; בכולן נלמדים יסודות הפעולה של גוגל, יחד עם כלי הבקרה שהוא מציע למקדמי האתרים כמו קונסולת החיפוש וגוגל אנליטיקס. אלה מאפשרים אנליזה חכמה יותר של התנהלות הרשת והגולשים. בנוסף מתאפשר באמצעותם מחקר מילות המפתח הרצויות, השפעה על מבנה תוצאות החיפוש ואמצעים שונים להעשרת הצגתן, בחינת הטקטיקה ומחקר מתחרים, דרכי פעולתם והצלחותיהם (שאותן מבקשים לחקות לא פעם). מערכת ניהול התכנים נלמדת בכל המסלולים לעומקה; מיומנות בה היא הכרח לחיזוק חוויית המשתמש, הרחבת המידע המוגש לו – וזאת בהתאם לצרכיו, ובמבנה נוח ונכון אשר יקל עליו. אותם כלים משמשים גם להוספת קישורים שמועילים למעמד ודירוג האתר. מהלך האופטימיזציה של העמודים מקבל דגש מיוחד באתרים מסחריים, אשר נדרשים ליצור קמפיין תוכן בעל גוון שיווקי. במקרים אלה ניתן דגש על הנעה לפעולה של הגולש, ניטור וקידום יחסי ההמרה לפעולה המבוקשת. בניית אתרים אמנם איננה חלק הכרחי בתוכנית קורס קידום אורגני, אבל מקדם טוב נדרש לפקח על פעילותו הטכנית של האתר, זמני הטעינה שלו, התוספים בהם הוא מסתייע, השרתים בהם הוא מתאכסן, ומניעת בעיות שעלולות לנבוע מכך - כמו למשל קישורים שבורים או שמובילים לאתרי ספאם למיניהם. לטובת מטרה זו נלמדים מספר יסודות בתחום, שיאפשרו אנליזה ובקרה בסיסית על הקוד, אפילו בלי להיות מתכנת מקצוען. אותם כלים משמשים גם להתאמתו לרשת הסלולרית ולמכשירי מובייל, שכבר כיום מובילים את רובה המכריע של הגלישה. היבטים נוספים שמקבלים מענה הם קידום בינלאומי מחוץ לרשת העברית, ואותו הדבר גם בסמארטפון, יסודות חוקיים ומשפטיים רלוונטיים (כמו למשל זכויות יוצרים) ובסיס עסקי לניהול משרד לשירותי SEO ושיווק דיגיטלי. חלק ממסלולי הלימוד חורגים מההגדרה הבסיסית של קידום אורגני, ועוסקים גם בפרסום ממומן דרך הרשתות החברתיות כמו לינקדאין, פייסבוק, אינסטגרם ויוטיוב, שיווק בדואר האלקטרוני, ובעזרת מנגנון גוגל AdWords.
אפשרויות קידום והרחבה מקצועית
קידום אתרים הוא מקצוע מבוקש, בעל דרישה גוברת והולכת בשוק. ככל שיותר גורמים נעזרים בשירות זה, כך פוחת מעמדם של מי שאינם מסתייעים בו, ומדרבן גם אותם למהלך מקביל. עומק ההתמקצעות בתחום הוא יתרון שנרכש עם העיסוק המעשי, ומאפשר לפתח עוד ועוד מתוך שפע האמצעים הרחב ותומכים בפעילות. ישנן לא מעט השתלמויות שוטפות אותן מומלץ למקדם אתרים לעבור (הידועות ביניהן הן הסמכות ''גוגל פרטנרס'') כדי להמשיך ולהיות עם האצבע על הדופק מבחינת מגמות, טרנדים, עדכונים, כללים ושיטות עבודה שמשתנות ללא הרף.