קורס יחסי ציבור ודוברות בפתח תקווה והסביבה
מה נדרש ללימודי יח''צ ודוברות?
תקשורת ההמונים היא כיום מסנן קבוע בין המציאות לבין התפיסה האישית שלנו אותה. המידע שנוצר בכל רגע וכמות הפרטים שאוגר כל אחד מאתנו מדי יום היא אדירה. במקביל, עולה חשיבותם של אותם אלו שמטרתם היא עיצוב אותם תכנים לצרכיהם, ושיווק אותה תפיסת מציאות ונקודת מבט לקהל. דוגמה לכך ניתן לגזור למשל ממקרה בו הזדהמה תוצרת מזון במפעל. את הנסיבות הפשוטות האלו ניתן לפרש ולהבין בכמה דרכים; ייתכן והארוע מצביע על תנאי יצור ירודים, כאלו שמאפשרים אולי נזק לקהל הלקוחות, מה שיפגע קשות במוניטין היצרן. מאידך, אפשר גם לתפוס ולהבין את המקרה על דרך החיוב, שהרי בכל מפעל ייתכן זיהום אקראי למשל מפועל ייצור שלא ידע כי הגיע למשמרתו חולה, דרך ג'וק רשע שחדר לרצפת הייצור, וכלה בחומר גלם פגום שהתקבל מספק שכשל. במחשבה שניה, ניתן בכלל להדגיש באזני הציבור את העובדה כי המפעל הפגין משנה זהירות, קיים בקרת איכות הולמת, הגיב בעצירת גורם הסכנה, וכך הגן על צרכניו למרות כשל מקרי ובלתי נמנע כמעט. בשורה התחתונה – השלכת הארוע מבחינה מעשית על הציבור היא זהה. עם זאת, הדרך בה ייתפס המקרה שתואר פה בעיני לקוחות אותו ארגון (אם בתור מי ששמר על בריאות ואמון הצרכנים או הפר אותו), עלולה להתבטא בהון רב, זאת בגלל הפגיעה האפשרית במוניטין ובמיתוג שנבנה בעמל של שנים. הכל בעצם הוא עניין של הסברה. מעבר לדיאלוג של כל אחד מאתנו עם הסביבה ועם מקורבינו, כיום עלינו לקלוט, להפנים ולעבד בכל יום כמויות עצומות של מידע ששוטף אותנו מכל כיוון; תקשורת משודרת וכתובה, אתרי אינטרנט, רשתות חברתיות, מגוון דעות מנוגדות, תפיסות עולם אחרות ושפע רעיונות שזורמים ללא הרף, כעת בעיקר בזכות הסמארטפון, ששומר אותנו סביב השעון עם היד על הדופק של כל מה שקורה ורלוונטי לנו. מבלי ששמנו לב כמעט, עלינו היום לדעת, להתעדכן ולגבש דעה בנושאים רבים יותר, בעוד שיצרני המידע נדרשים למסור אותו לנו בדרך בהירה, פשוטה ותכליתית יותר כדי שנסכים ונקבל את אותם מסרים - בהתאם לגישה אותה הם מבקשים לקדם. בתווך הזה נכנס תחום הדוברות ויחסי הציבור לתמונה. להבדיל מתחום הפרסום, ששואף להשפיע על דעה באמצעים יקרים וקלים לאבחון, משימת יחסי הציבור היא סמויה יחסית, כוחה הוא בשינוי תודעתי מאחורי הקלעים. חלק מהכלים אותם ניתן למנות ומשמשים במשימה זו כוללים הודעות לעיתונות, דיאלוג אישי עם אנשי תקשורת ומובילי דעה, תגובות וטוקבקים באתרי תוכן, דיונים ושיווק ויראלי ברשתות חברתיות. מטרת כל אלה בנפרד וביחד, היא ליצור אווירה אוהדת והטמעת הדעה המבוקשת לגבי המטרה המקודמת.
מה נדרש ללימודי יח''צ ודוברות
יתרון משמעותי בכניסה לתחום קיים למי שמגיעים אליו מתחום התקשורת, משום השקתו לענף זה, ובעצם היותו ''תמונת מראה הפוכה'' של מדיה אובייקטיבית ובלתי תלויה. היחס שבין עיתונאי ליח''צן דומה מאוד לזה שבין שופט ועורך דין. תפקידו של הראשון הוא בורר נטול פניות ואילו השני, שגם כן פועל באותו שדה, הוא כשכיר חרב לקידום מטרה ותפיסה חד צדדית המשרתת אותה. על כן קל יותר לדובר אשר בא מתוך עולם זה, ומכיר את אופי ודינמיקת העבודה שלו. החולשה הכלכלית של עולם התקשורת בימים אלה, מקדמת את הניידות בין שני המקצועות, ורבים מבין תלמידי התקשורת בארץ רוכשים עוד במהלך הכשרתם גם את תחום ההסברה, כאפיק אפשרי ונוסף להשתלבות בתחום משיק. הדברים הראשונים והעיקריים שנדרשים מכל מי שבוחן את האפשרות לעסוק במקצוע, הם סבלנות רבה ודיאלוג בין-אישי טוב, שהם המפתח החשוב ביותר. חלק מהותי מהצלחת המשימה תלוי ביכולת היח''צן לייצר אמפתיה כלפי המטרה וכלפי מי ששואף אליה.
אפשרויות קידום והרחבה מקצועית
מכיוון שיחסי הציבור משמשים כיום בכל גזרה תקשורתית כמעט, ניתן לנצל היכרות או קירבה לתחום מסויים ולהתמחות בפועל בו, כמו למשל דוברות פוליטית, יחצ''נות בתחום הבידור, הרפואה, או הפיננסים. כל מומחיות קודמת בתחום המסתייע ביחסי ציבור תוכל לתמוך בהתמקצעות ממוקדת בענף, כזו שתעניק יתרון יחסי למי שיצא ממנו ופנה אל תחום הדוברות ויחסי הציבור.