מסלולי איכות הסביבה, גינון ונוף בהגליל העליון
מה נדרש ללימודי איכות הסביבה, גינון ונוף?
יתרונות ללימודי איכות הסביבה, גינון ונוף
לימודי איכות הסביבה, גינון ונוף כוללים תכניות ומקצועות לימודיים רחבים ומגוונים. האפשרויות להשכיל בנושא מתחילות במלאכות מסורתיות כמו גינון, אותו ניתן ללמוד במגוון רמות החל מחובבנית ועד לימודי תעודה באדריכלות נוף, ועד לקורסים חדשניים, אשר מטרתם היא התמודדות מקצועית ויצירתית עם האתגרים החדשים שעומדים בפנינו בעידן המודרני. הצורך הגובר והולך לשמירה על המעט שנותר בארצנו הצחיחה והצפופה, בה משאבי הטבע (המוגבלים מלכתחילה) אוזלים והולכים משנה לשנה, הופכים אותו לאחד הרלוונטיים ביותר במבט לעתיד. הלחץ האקולוגי בארץ מביא משאבים טבעיים לא מעטים אל סף קריסה. ניתן להבחין בכך במצבו של ים המלח למשל, הדועך ומתייבש לאיטו, בנהר הירדן, ממנו נותר נחל חצי יבש, בחורשות וביערות שהפכו בינתיים לשכונות הרחבה. כל אלה הם תהליכים הנובעים מחוסר התחשבות ואי-דאגה מיידית לסביבה, אולם גרועה לא פחות היא השפעת תהליכי ההתחממות הגלובלית; אלה מובילים להתמעטות המשקעים, חלוקה גיאוגרפית שונה שלהם, הקצנה של מערכות אקלימיות ופיזורן המבולבל על פני עונות השנה, ותהליך מידבור. התמורות השליליות מתבטאות בתוואי הנוף ובעלי החיים ששכנו בו, וכעת מאבדים את אזורי המחיה שלהם, ונעלמים בזה אחר זה מסביבתם הטבעית. בתחילה חי האדם בצל הטבע ובכפוף לו. עם הקידמה, השתנו יחסי הגומלין, והסביבה הפכה למשאב שנדמה היה כי לא יתכלה לעולם. המשבר האקלימי הגובר מצביע על כך שהזנחת תשומת הלב לסביבה יאלץ במהרה בימינו את האדם לקחת אחריות על המערכות האקולוגיות הקורסות, ולנקוט בפעולות מנע כדי לעצור את ההידרדרות, שנראית כיום כמעט בלתי נמנעת. אחד מהמפתחות החשובים בידי האדם, לחיוב ולשלילה, הוא החקלאות. החובה לייצר מזון ולכלכל את כמויות האוכלוסיה הגדלה והמתעשרת, מביאה להעצמת העומס על השטחים הפתוחים, בירוא יערות לטובת חקלאות, הזרמת רעלים ודשנים למקורות המים. אפילו גרועה מהם היא תעשיית בעלי החיים, שהיא היסוד התובעני והמזיק ביותר למשאבי כדור הארץ, ומתנהלת עדיין בחוסר אחריות אקולוגי כמעט מוחלט. כל אותם תהליכים צפויים להביא במוקדם או במאוחר לקריסה מערכתית בלתי נמנעת, כזו שתאלץ לתת את הדעת ביתר שאת לנושאי קיימות ואיזון סביבתי בכל מערך שיקולים עתידי. דוגמה לכך ניתן לגזור ממשק המים בארץ; בעבר נסמכה המדינה על משאבי הטבע והמשקעים הסדירים שהעניק. כל שנותר פחות או יותר הוא ניתוב המים באמצעות המוביל הארצי מהצפון לדרום, ניטור איכותם ותפילה קטנה לבורא עולם שיביא גם השנה חורף גשום. כיום רוב המים הנובעים בברזי הבתים הם מותפלים, ומיוצרים למעשה במפעלים ייעודיים. שינוי זה מאפשר אספקת מים נקיים לאוכלוסייה הגדלה בארץ, וגם לירדן כחלק מהסכם השלום. פתרון זה התחייב גם לצורך הפחתת הלחץ מהאקוויפרים התת-קרקעיים שנוצלו כמעט עד תום, ועל הכנרת אשר אינה מצליחה להתמלא כבר. הסיבה הפשוטה לכך היא הידלדלות נחלי הצפון כתוצאה מהפחתת כמויות הגשמים ושאיבת יתר בסוריה ובלבנון, אשר נאלצות גם הן להתמודד עם צרות דומות, אך עם משאבים כלכליים קטנים בהרבה מאלו העומדים לרשות ישראל. כך או כך, הימים בהם ניתן היה להסתמך על הכנרת, מאגרי הקרקע ומשקעים החורף חלפו כנראה לבלי שוב.
מה נדרש ללימודי איכות הסביבה, גינון ונוף
קורסים בנושאי חקלאות ואיכות הסביבה פרוסים על פני מגוון רחב מאוד של מקצועות ותחומי פעילות, כך שקשה להגדיר תנאי סף כלשהם ללימודים אלו. כל אתגר מקצועי מצריך כלים שונים ודרישות אחרות ממי שבוחרים להכשיר עצמם בו. אין למשל זיקה משמעותית בין מפקח איכות מי שתייה למנהל התייעלות אנרגטית בארגון. הדומה בינם הוא רק גזרת הפעילות הכללית בה פועלים שניהם, ולא תכונות המלאכה עצמה. אם להכליל, הרי שהמכנה המשותף היחיד הוא האכפתיות והדאגה לדמותה של הסביבה והמערכות האקולוגיות בה.
אפשרויות קידום והרחבה מקצועית
דרישות הרגולציה בתחומי הסביבה הולכות ומחמירות בהתאמה לעליית המודעות לחשיבות הנושא. לשם כך נוצרות משרות פיקוח ובקרה שלא היו קיימות קודם לכן. משום שמדובר בתהליך בהתהוות, וענף שהצמיחה בו קורה בימים אלה ממש, לא תמיד ניתן להצביע על זרימה אורגנית וסדירה של הליכי הקידום המקצועי, משום שנתיבים אלו טרם גמרו להיסלל. דבר אחד ברור, והוא שהידע והמיומנות של העוסקים בנושא הוא יקר ערך, וקידומם יהיה נגזרת של אותו ערך. למרות שההסמכות בגזרה זו רשמיות ומחייבות, אין הן בהכרח מובילות זו לזו. דיגום מי שתייה וגננות נוי הם שני המקצועות שחורגים מכך, בהיותם מחולקים לדרגות מקצועיות, אבל ככלל, אפשרויות הקידום הן גמישות, ותלויות לא מעט באפיקי העניין, הקידום התעסוקתי האישי, והרצון להתמחות כזו או אחרת.