טכנאי סלולר בבקעת אונו
משק הסלולר בארץ היה נעול וחסום שנים רבות. במשך עשורים היו חברות הרשתות הסלולריות בעלות מונופול כמעט מוחלט גם על המכשירים עצמם, שימשו כיבואניות הראשיות של הציוד, ושילבו את התשלום על הטלפונים במסגרת החיוב החודשי. באופן זה הצליחו גם להסוות את עלותם, גם לגזור עליה קופון גדול דרך אחוזי רווח מוגזמים, ובעיקר לכבול את הצרכנים לרשת, באמצעות תשלומים על מכשיר ''מסובסד'', שהפרתם עלולה לגרור קנס כבד. בדרך זו הצליחו להערים על המשתמשים, אשר אמנם שילמו מאות שקלים מיותרים מדי חודש, אבל חשו ברי מזל, כאילו אכן השיגו דגם חדשני במיוחד בדיל משתלם במיוחד. כדי למנוע מהלקוחות להשתמש בשירותי רשת בלבד בעזרת פלאפונים שנקנו בחו''ל או חנויות פרטיות, הוצעו חבילות שימוש בלתי משתלמות לעומת אלו שכללו מכירת מכשיר חדש, והוערמו קשיים טכניים בהעברת והכנסת מכשירים ''זרים'' לרשת הסלולרית של המפעיל. הלקוחות, שהורגלו להסדרים העושקים, אפילו הסכימו בדרך כלל להחזיר את המכשיר הישן ללא תמורה בעת שקיבלו חדש, למרות שכבר שילמו עליו מחיר מופקע בתשלומים במשך שנתיים או שלוש. שתי רפורמות שנערכו בענף ב-2010 וב-2012 הובילו לבסוף להרחבת מספר השחקנים בענף, ביטול חסמי המעבר בין החברות, והפסקת התלות ברכישת המכשירים אצלן. כך לא רק הוזל דרמטית השירות, אלא גם נפתחה הדרך לפתיחת שוק המכשירים עצמם, ייבוא, שיווק ושירות עצמאי עבורם, מהלך שהתרחש בד בבד עם כניסתם של הסמארטפונים לשימוש רחב. כיום, מששוחרר הענף מלפיתתן האכזרית של סלקום, פרטנר ופלאפון, ניתן לרכוש בארץ מגוון עצום של מותגים ודגמים חדשים, בתמחור נוח בהרבה, או לייבא עצמאית בקלות מחו''ל. כל מי שירד לכל רחוב מסחרי בארץ, ימצא בו יותר חנויות סלולר מאשר חנויות ריהוט, מחשבים, צעצועים, או כלי בית - ולא בכדי. הסמארטפון הוא ידידו הטוב ביותר של האדם, ומול המסך הקטנטן מבלה כל אחד מאתנו שעות מדי יום. קשה להיזכר איך חיינו בלעדיו שנים כה רבות, או להמעיט בערך השינוי שחולל בהתנהלות החברתית, הטכנולוגית והלוגיסטית אצל כל אחד מאיתנו. מי שיילקח ממנו כיום המכשיר החכם לטובת סלולרי רגיל של פעם, ירגיש מיד ש''אין לו פלאפון'' והתחליף שבידו מציע רק מענה דל וחסר תועלת לכל הפונקציות המתקדמות והאפליקציות היעילות אליהן התרגל במהירות. כאשר אנחנו סובלים מכאבים או בעיה רפואית חדשה, לוקח לרובנו כמה ימים עד שנטרח להתייצב אצל הרופא. גם כשמתעוררת בעיה ברכב, לא בהכרח נמהר למוסך באותו יום, אבל תקלה בסמארטפון נתפסת היום אצל רובנו כמו משבר מיידי שחייב מענה דחוף ככל האפשר, כזה שיוליך אותנו מיד למעבדה הקרובה כדי להחליף את המסך שנשבר או הבטריה שהתנתקה. שעה בלעדיו משולה לשעה של ניתוק מהעולם החיצון, של מוגבלות וקושי המחייבים פתרון ללא דיחוי אצל בעל מקצוע. למעשה, רבים כה פוחדים מבעיות שכאלו, שמקפידים לקנות (לא תמיד בהצדקה) רק את המכשירים היקרים ביותר, בתקווה שיוכיחו עמידות רבה יותר בתקופת פעולתם. קל להבין את נכונותם של הצרכנים להשקיע כסף רב ברכישת, תחזוקת וטיפוח הפלאפונים שברשותם, אשר מעידה על החשיבות שכיום מוקנה להם ולתועלת החיונית שהם מעניקים. ביטוחי תיקונים שהיו נפוצים מאוד בעבר, מקובלים כיום הרבה פחות, לאחר שהצרכנים למדו כי הם אינם כוללים מענה לתקלות הנפוצות והיקרות ביותר לפתרון (בראש ובראשונה שבירת מסך), ששירותי הביטוח ניתנים במעבדות נגישות פחות, ובעצם לא חייבים מומחה כזה גדול לפרק את המכסה ולהחליף חלק מהמכלול. חנויות הסלולר שנמצאות היום בכל פינה בארץ, מעניקות שירות מקיף – החל ממכירת מכשירים חדשים, דרך תיקון תקלות ושיווק מגוון מוצרים נלווים כמו מגנים וכיסויים, דיבוריות, אוזניות ומטענים. העלייה העצומה במספר העסקים הקטנים בתחום מעידה על הכדאיות העסקית שנפתחה עם השוק החדש שהשתחרר במשק.
מה נדרש ללימודי טכנאי סלולר
התשובה הפשוטה לשאלה זו היא בדרך כלל ''שום דבר''. מרבית הקורסים ללימודי טכנאים אינם מציבים כל תנאי סף למבקשים להירשם אליהם. ישנם מי שמבקשים תעודת בגרות או ידיעת אנגלית, אולם אחרים לא מבקשים אפילו את אלה. מובן מאליו שידיים טובות, חוש טכני, אנגלית רהוטה או רקע טכנולוגי באלקטרוניקה יועילו מאוד למי שמבקש ללמוד או לעסוק בנושא, אבל אינם מוגדרים כתנאי קבלה הכרחיים להכשרה, כך שמעטים הם אלו שלא יצליחו להתקבל לקורסים המבוקשים.
אפשרויות קידום והרחבה מקצועית
סיווג הטכנאים הסלולרים מתחלק לרוב לארבע רמות; דרגות א' ו-ב' הן הבסיסיות ומקנות כלים לטיפול בבעיות בסיסיות, החלפת חלקים, ומשימות טכניות קטנות, בעיקר כהכנה לעבודה כטכנאי זוטר במעבדה, ודרגות ג'-וד' מסמיכות לאתגרים מורכבים יותר כמו הכרטיס הראשי, תוכנה, פלסטיקה ובדיקות סופיות, כהכשרה לניהול מעבדת תיקונים. חלק מבין מערכי ההכשרה מפוקחים על ידי משרד הכלכלה, זאת למרות שאין תקן מחייב לטכנאי מעבדה, ומעטים מאיתנו באמת מבררים מהי הסמכתו של זה שאנו מפקידים בידיו מכשיר לתיקון. לפני הבחירה בין מוסדות הלימודים השונים, מומלץ לשקול מהן שאיפות הקריירה העתידיות בענף, וכנגזרת מכך לבחור את עומק ההכשרה. במהלכה נלמדים יסודות החשמל, האלקטרוניקה ומערך הרשתות הסלולרי, חלקי המכשיר, תחזוקתם, הלחמות, איתור וטיפול בתקלות בהם בעזרת האמצעים הייעודיים למטרה. בין הנושאים הנוספים נכללים מערכות ההפעלה והתוכנה ובעיות נפוצות בהן, שירות ואבטחת מכשירי סמארטפון, טאבלטים והתקני מובייל נוספים. רבים מהמסלולים מועשרים גם ביסודות ניהול עסק, כדי לסייע לרוב המשתתפים שעתידים לעסוק בתחום כעצמאיים.